- Úvod
- Magazín ZŠ Generála Píky
- Tvoření dadaistické básně v 9. B – žáci prokázali smysl pro nesmysl
Tvoření dadaistické básně v 9. B – žáci prokázali smysl pro nesmysl
29. listopadu 2022
9. třídy se v hodinách literatury nejen seznamují s tvorbou a díly prozaiků či básníků, ale seznamují také s jednotlivými avantgardními směry. Avantgardní směr DADAISMUS pochází z francouzského slova dada= hračka. Umělci si v tomto směru opravdu jen hráli se slovy, měli smysl pro nesmysl, poukazovali tímto na nesmyslnost války. Žáci se vžili do role básníků a začali tvořit dadaistickou báseň přesně podle návodu zakladatele a průkopníka tohoto směru Tristana Tzary. Pokud si budete chtít vytvořit taky takovou báseň, zasíláme i návod:
Vezměte noviny.
Vezměte nůžky.
Najděte v novinách článek, aby měl délku, jakou počítáte dát své básni.
Článek vystřihněte.
Potom pečlivě rozstříhejte všechna slova, která tvoří tento článek, a vložte je do pytlíku.
Skládejte pak jeden ústřižek za druhým přesně v pořádku, v jakém vyšly z pytlíku.
Svědomitě opište.
Báseň se vám bude podobat.
A vězte, že jste spisovatel neskonale originální a okouzlující citlivosti, byť doposud nepochopen lidem.
Žákům se dadaistické básně povedly a žáci dokázali mít smysl pro nesmysl, tak jako představitelé tohoto avantgardního směru.
Fotogalerii naleznete zde
Mgr. Ljuba Konečná