- Úvod
- Výchovný poradce
- Poradenské pracoviště
Výchovný poradce
1. září 2020
Výchovným poradcem na naší škole je Mgr. Lucie Vykoukalová, DiS.
Konzultace: úterý 7.30 – 8.00, 14. 00 - 15.30
středa 7.30 – 8.00, 12.30 – 13.30
(vždy po předchozí telefonické domluvě na tel. č. 596 612 102, 596 612 105).
Náplň práce výchovného poradce:
- péče o žáky, kteří byli vyšetřeni pedagogicko - psychologickou poradnou či speciálním pedagogickým centrem (žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané) a byla jim doporučena zvláštní péče (odesílání na kontrolní vyšetření, hlídání termínů platnosti závěrů z vyšetření, pomoc při vypracování individuálního vzdělávacího plánu, zajištění předmětu speciálně pedagogické péče, objednávky kompenzačních pomůcek pro děti s poruchami)
- konzultace se zákonnými zástupci (vysvětlení doporučení školského poradenského zařízení, poradenství)
- konzultace s učiteli, poradenství, metodická podpora, depistáže a návštěvy v hodinách ve třídách, pomoc při sestavení plánu pedagogické podpory
- spolupráce s pedagogicko - psychologickými poradnami, speciálními pedagogickými centry, střediskem výchovné péče, odborem sociálně právní ochrany dětí, probační a mediační službou, dětskými lékaři, policií České republiky a pracovníky školního poradenského pracoviště (školním psychologem, speciálními pedagogy, metodikem prevence sociálně patologických jevů, kariérovým poradcem)
- vedení asistentů pedagoga
- evidence neomluvené absence
- pomoc při řešení výchovných problémů, problémů v souvislosti s vandalismem, eventuelně šikanou, kyberšikanou i dalšími sociálně - patologickými jevy, ale i problémů ve vztazích mezi rodiči a dětmi
- svolávání a účast na výchovných komisích
Informace pro rodiče
Diagnóza ADHD
ADHD je vývojová porucha, můžeme ji charakterizovat jako nepřiměřený stupeň vývoje pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Projevuje se hlavně u dětí školního věku.
Charakteristické projevy dětí s danou poruchou
- nesoustředěnost, roztržitost, žák dělá chyby z nepozornosti, zajímá se o všechno kolem něho
- zvýšená pohyblivost a motorický neklid, žák nevydrží klidně sedět, vrtí se, hraje si s rukama, pošťuchuje se
- unáhlené reakce, vykřikování, žák skáče do řeči, ruší
- - nepořádnost, potřeba dohledu, žák ztrácí věci, není pečlivý, nezapamatuje si, pracuje nárazově (poté „vypne“)
Chcete mu pomoci?
Tresty a výčitky nemají žádný smysl !!!
Jak pracovat s těmito dětmi?
- mít pochopení, trpělivost, klid – nedělá nám to naschvál
- každou snahu ocenit, povzbuzovat, chválit, hledat klady
- pomáhat mu, spolupracovat s ním, ne pouze zadávat úkoly
- častěji střídat činnosti, volit je na dobu 10 - 15 minut, střídat je s odpočinkem
- - při práci umožníme žáku pohybové uvolnění (dovolíme mu klečet, měnit polohy, projít se)
- musíme odstranit vše, co žáka ruší, rozptyluje, s čím by si mohl hrát
- zamezit pocitu neúspěšnosti, hledáme stále dobré stránky žáka
- každý den umožnit žáku vybití energie při hrách, sportech
- hodnotit dosažené známky a výkony s ohledem na možnosti, žáka, nesrovnávat ho s ostatními
- spolupracovat s učiteli
- stanovit hranice chování a požadavků, které musí žák respektovat a nemůže je překročit – jasně stanovit pravidla v rodině i ve školenevhodné a urážející chování nemůžeme u žáka tolerovat
Aktuální informace o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Škola poskytuje podpůrná opatření ve výuce, pokud má žák při vzdělávání obtíže, které vyžadují určité úpravy. Nejprve poskytneme žákovi podpůrná opatření 1. stupně (drobné úpravy ve výuce zohledňující možnosti a schopnosti žáka). Tato podpůrná opatření mohou stanovit všichni učitelé žáka. O jejich poskytování seznámí třídní učitel zákonného zástupce žáka. Efektivnost využívání těchto podpůrných opatření vyhodnotí třídní učitel ve spolupráci s ostatními učiteli po 3 měsících a seznámí se závěrem vyhodnocení zákonného zástupce. Pokud jsou poskytovaná podpůrná opatření účinná, pokračuje se v jejich využívání. Pokud jsou účinná zčásti, upraví se. Pokud jsou neúčinná, přistoupí se k vyšetření žáka v pedagogicko – psychologické poradně (PPP) či speciálním pedagogickém centru (SPC).
Školské poradenské zařízení (PPP, SPC) provede posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka, příp. identifikaci nadání, vypracuje zprávu z vyšetření a také Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jestliže zákonný zástupce nenavštíví na doporučení školy školské poradenské zařízení, a způsobí tak žákovi obtíže při vzdělávání, může se škola obrátit na zástupce orgánu veřejné moci (OSPOD) a v souladu se zákonem o sociálně právní ochraně dětí požádat o součinnost.
Kontrolní vyšetření na PPP a SPC si každý rodič zajišťuje sám, pokud o toto vyšetření má zájem. Požádá třídního učitele o vyplnění zprávy školy o žákovi, vyplněnou zprávu sám doručí na PPP či SPC a následně si zajistí termín vyšetření.
Poskytované služby jsou bezplatné!!!
Kontakt:
Pedagogicko psychologická poradna Ostrava
odloučené pracoviště
PPP Poruba
17. listopadu 1123
708 00 Ostrava - Poruba
tel. 553 810 750, 553 810 751
email: posta-poruba@ppp-ostrava.cz
Naše škola spadá do péče těchto odborných pracovníků:
Mgr. Martina Ptáčková - Běláková speciální pedagog – tel. 553 810 771
Mgr. Dagmar Děrgelová, psycholog - tel. 553 810 770
Poskytnou vám tyto služby:
- diagnostika specifických vývojových poruch učení – dysgrafie, dysortografie, dyslexie, dyskalkulie ad.
- vystavení odborných podkladů pro integraci žáků se specifickými poruchami učení nebo pro specializovanou péči
- skupinová náprava specifických poruch učení
- individuální terapeutické vedení žáků s osobními problémy
- poradenské nebo terapeutické vedení rodin problémových žáků
- nácvik efektivního učení
- poradenská intervence (včetně telefonické) klientům v životní krizi či nouzi a individuální pomoc těmto klientům
- aktivity zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů
- konzultace k výchovným a výukovým potížím dětí
- konzultace k rodinné situaci
- přednášková činnost (školní zralost, výchovné problémy)
- rodinná terapie
- pomoc při navazování kontaktů s jinými odborníky (klinický psycholog, psychiatr, neurolog, logoped, krizové centrum, poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy atd.)
Kontakty na speciální pedagogická centra jsou uvedeny v níže uvedeném odkaze. Každé speciální pedagogické centrum se specializuje na určitý druh postižení (mentální, tělesné, sluchové, zrakové, vady řeči, autismus).
https://www.ppp-ostrava.cz/wp-content/uploads/2021/04/SPC-M.kraj-web-aktualizace.pdf
Postup při integraci žáka s individuálním vzdělávacím plánem
- podléhá tzv. správnímu řízení, a proto při vyřizování má veškerá průvodní dokumentace jednací číslo
- zákonný zástupce si podá k řediteli školy tiskopis
ŽÁDOST O POVOLENÍ INDIVIDUÁLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PLÁNU (IVP)
- ředitel školy rozhodne o
povolení a zákonný zástupce je o tomto povolení písemně vyrozuměn, zároveň se může zákonný zástupce v případě jakéhokoliv nesouhlasu v zákonné době odvolat
- žákovi je na základě podkladů PPP či SPC vypracován IVP. IVP se s každým školním rokem vypracovává opakovaně s přihlédnutím k případným kompenzacím a změnám v individuálním přístupu k žákovi
- vypracovaný IVP je předložen k nahlédnutí rodičům, kteří ho společně se žákem podepíší, dále IVP podepisuje ředitel školy, třídní učitel a učitel zodpovědný za výuku daného předmětu
- integrovaný žák bez IVP bude vzděláván tak, že při výuce budou brány na zřetel obecně platné zásady pro práci s integrovanými žáky, které jsou obsaženy v pokynech PPP či SPC
Výukové problémy, se kterými se nejčastěji setkáváme u našich žáků:
DYSFUNKCE - porucha funkční činnosti (např. mozková) - dysfunkční - nefunkční, neodpovídající (např. chování neodpovídající přiměřeně cíli, situaci ...)
DYSGLOSIE - souhrnný název pro poruchy výslovnosti
DYSGRAFIE - specifická vývojová porucha učení projevující se obtížemi klienta v oblasti psaní
DYSGRAMATISMUS - vývojová vada projevující se neúplně a nepřesně vyvinutou schopností užívat v mateřské řeči obvyklých gramatických tvarů, a to v řeči mluvené i psaní (často ve spojení s dysfrázií)
DYSKALKULIE - specifická vývojová porucha matematických schopností, s obtížemi v oblasti řešení numerických operací
DYSLÁLIE - patlavost, vývojová porucha výslovnosti hlásek a hláskových skupin, vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka (na rozdíl od dysartrie, při níž jde o celkovou poruchu výslovnosti)
DYSLEXIE - specifická vývojová porucha čtení, podmíněná nedostatkem některých primárních schopností, jež skládají komplexní schopnost pro učení čtení za dané výukové metody - porucha projevující se neschopností naučit se číst, přesto že se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a sociokulturní příležitost
DYSORTOGRAFIE - specifická vývojová porucha učení projevující se obtížemi klienta v oblasti užívání pravopisných pravidel mateřského jazyka
Školní zralost – co tento pojem znamená
CHARAKTERISTIKA ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Pojem školní zralosti bez rozlišení zahrnuje celou řadu vzájemně se ovlivňujících oblastí.
1. Fyzická zralost
Zde má vliv jednak celková tělesná vyspělost dítěte, jeho zdravotní stav. Před dovršením předškolního věku dochází k rychlému růstu, ke změně proporcionality postavy. Děti menšího vzrůstu či se slabou konstitucí mohou ve škole trpět zvýšenou únavou, ale i pocity, že nestačí větším a silnějším spolužákům. Zvýšená nemocnost pro dítě znamená velký počet zameškaných hodin, a tím i zvýšené nároky na dohánění učiva. Odklad školní docházky umožní rozvoj tělesné vyspělosti, dozrávání imunitního systému, a tím i snížení nemocnosti dítěte.
2. Psychická zralost
Tímto pojmem označujeme celou řadu aspektů. V první řadě je to dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů. Nutná je určitá kapacita paměti, zejména schopnost záměrného zapamatování. V myšlení by se mělo dítě odpoutat od egocentrismu a prezentismu. Chápání světa by mělo být již více realistické, fantazijní pohled by měl být postupně snižován. Dochází k přechodu od názorného myšlení k myšlení logickému. Důležitá je i dosažená úroveň v rozvoji řeči (bohatá slovní zásoba, eliminace poruch výslovnosti, gramaticky správná řeč). Podkladem pro rozvoj dovednosti psaní je vyspělá grafomotorika. Nezbytný je správný a fixovaný úchop tužky, kresba by měla být bohatá na detaily, propracovaná, vyspělá. Dítě by mělo být schopno napodobit geometrické tvary, správně zobrazovat figurální kresbu. Velmi důležitou otázkou je úroveň pracovní zralosti. Zájem o hru sice ještě přetrvává, ale současně by se mělo dítě zajímat o činnosti podobající se školním úkolům (např. úkoly v dětských časopisech). Mělo by umět záměrně se soustředit po určitou dobu, pracovat v řízené činnosti, mělo by být samostatné a aktivní, stačit v pracovním tempu ostatním dětem.
3. Sociální a emocionální zralost
Dítě nastupující do školy by se mělo umět odloučit na určitou dobu od rodiny. Mělo by být připraveno vzít na sebe roli školáka, diferencovaně reagovat na učitele a spolužáky. Musí být schopno podřídit se frontální formě práce ve skupině, plnit požadavky skupiny a kooperovat ve skupině. Emočně by mělo být dítě stálejší než v předchozí době, kdy bylo charakteristické časté kolísání či střídání nálad, mělo by být schopno potlačit svou afektivitu. Mělo by umět regulovat svá přání, potřeby i chování. Na počátku tohoto období je tedy většina dětí připravena opustit na krátkou chvíli bezpečí rodiny a zahájit navazování vztahů mimo rodinu. Při završení předškolního období by školsky "zralé" dítě mělo být připraveno vzít na sebe roli školáka a vstoupit do světa povinností.